Är Koranen perfekt och evigt bevarad?
Muslimer hävdar ofta att deras heliga bok, till skillnad från andra religioners böcker, har bevarats perfekt. Det vill säga att den arabiska Koranversion som de läser ordagrant återger vad Allah uppenbarade för Muhammed. Denna uppfattning är dock svår att försvara utifrån vad vi vet om Koranens historia. Nedan anges tre skäl till varför påståendet att Koranen är perfekt återgiven är problematiskt.
- Det fanns konkurrerande Koranversioner efter Muhammeds tid
Det faktum att Uthman beordrade att övriga Koranversioner skulle brännas, visar att det från början fanns mer än en Koranversion. Exempelvis kan vi i flera hadither läsa om hur Muhammed rekommenderade en Abdullah ibn Masud som en auktoritet att gå till i syfte att lära sig Koranen – han nämnde inte Zayd ibn Thabit.[1] Ibn Masud ansåg däremot inte att Zayds Koran stämde med vad Muhammed hade uppenbarat utan uppmanade människor i staden Kufa, där han bodde, att bevara sina egna Koranversioner.[2] I flera hadither från Bukhari kan vi läsa om hur Ibn Masuds Koranversion skiljde sig från Zayds version.[3]
- Dagens Koranversion saknar verser som Muhammed hade uppenbarat
Sura 33 i Koranen hade egentligen en vers som beordrade stening av otrogna män och kvinnor samt en vers som reglerade amning av vuxna män. Den delen av Koranen påstås dock ha ätits upp av en get.[4] Uthman själv sa att han var helt säker på att versen om stening (rajm) fanns i Koranen.[5]
Vidare har vi hadither som återger Koranställen som inte finns i dagens version av Koranen. Exempelvis kan vi läsa om hur en hel sura har gått förlorad,[6] bortsett från en av dess verser[7] – fast den versen återfinns inte heller i dagens Koran.
- I dag finns det flera olika Koranversioner
Majoriteten av dagens muslimer tror att alla officiella Koranversioner i världen är identiska. Så är dock inte fallet. Det finns flera Koranversioner och de skiljer sig inte bara i versnumrering, utan också i innehåll. Exempel på Koranversioner är Hafs, Duuri, Warsh, Suusi och Qaaluun. Här kommer vi endast att titta på skillnaderna mellan Warsh och Hafs versionen, eftersom dessa globalt sett är de mest populära.
Koranversionerna har olika versnumreringar eftersom Hafs–versionen numrerar öppningsversen (”i Allahs namn…”) i varje sura (utom sura 9), medan Warsh-versionen börjar versindelningen med versen som kommer efter öppningsversen. Versionerna har även olika antal verser; Hafs har 6236 verser medan Warsh har 6214 verser. Utöver detta hittar vi flera skillnader mellan dessa två Koranversioner, däribland:[8]
- Sura 2:125 har delen ”de ska ta” i Hafs, men motsvarande del är ”de har tagit” i Warsh.
- Sura 2:140 har delen ”du säger” i Hafs, men motsvarande del är ”de säger” i Warsh.
- Sura 3:146 har delen ”de stred” i Hafs, men motsvarade del är ”de dödades” i Warsh.
Man kan tycka att de här skillnaderna är petitesser som saknar betydande inverkan på texten. Men poängen är inte att Koranversioner inte är helt olika varandra, utan att trossatsen att Koranen är perfekt bevarad saknar täckning.[9] Ett annat syfte med ovanstående är att visa problematiken i att påstå att Koranen är perfekt när historien pekar på dess högst problematiska sammanställningsprocess.
Omid Pasbakhsh
[1] Bukhari 5:57:103–104, se även Muslim 31:6024 och 6029.
[2] Ibn Sads Kitab al–Tabaqat, Vol 2, s. 444 och Jami At–Tirmidhi 5:44:3104.
[3] Bukhari 6:60:468; 5:57:85 och 105
[4] Ibn Maja 3:9:1944 och Muwatta 30:17, se också Muslim 8:3421–3422.
[5] Muslim 17:4194.
[6] Muslim 5:2286.
[7] Bukhari 8:76:445.
[8] För fler skillnader läs: https://www.free–minds.org/sites/default/files/WhichQuran.pdf (2017–03–18).
[9] Samma invändningar gällande olika versioner och textvarianter brukar muslimer även rikta mot Bibeln.