Muhammed omnämnd i Bibeln?

Enligt Koranen är Muhammed nämnd i Torah och evangelierna (sura 7:157; se också sura 3:81 och 61:6). I dag finns det otaliga muslimska webbsidor och böcker som försöker argumentera för att Muhammed finns omnämnd i Bibeln. Det intressanta med detta argument är att om det är sant ska han ha varit en sann profet, men om han inte är nämnd måste han vara en falsk profet. Nedan presenteras de två vanligaste bibelställen som muslimer hänvisar till för att argumentera för att Muhammed återfinns i Bibeln,[1] samt en analys av respektive text.

I Femte Moseboken 18:15–18 ger Gud profeten Mose följande löfte om en framtida profet:

Herren, din Gud, skall låta uppstå åt dig en profet bland ditt folk, av dina bröder, en som är lik mig. Honom skall ni lyssna till. Det skall bli alldeles som du begärde av Herren, din Gud, vid Horeb den dag då ni var samlade där och du sade: ”Låt mig inte mer höra Herrens, min Guds, röst och låt mig slippa att längre se denna stora eld, annars kommer jag att dö.” Herren sade då till mig: ”De har rätt i vad de säger. En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är lik dig, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag befaller honom.”

Muslimer menar att den profet som utlovas här är Muhammed. Men sammanhanget i texten visar att detta inte kan stämma. Nedan ges tre skäl för varför Muhammed inte kan vara den profet som utlovas av Gud i detta bibelställe.

  1. Det framgår tydligt av sammanhanget att Gud lovar Israel (inte Arabien där Muhammed hade sin huvudsakliga verksamhet) denna profet. Det var Israel som önskade sig en profet (vers 16) och Gud lovar att ge Israel denna profet. Notera att vers 18 säger att profeten ska ”tala till dem” – och ”dem” syftar på dem som begärde av Gud att få en profet, det vill säga israeliterna.
  2. I sitt sammanhang handlar bibelstället om hur Gud ska ge nationen Israel kungar (17:14–20), präster (18:1–14) och profeter (18:15–22). Varför skulle Gud plötsligt bryta denna symmetri utan förklaring och börja tala om araber? Muslimer menar att ”dina bröder” (vers 15) syftar på araber, trots att kontexten tydliggör att ”bröder” syftar på andra israeliter (se 5 Mos 17:15).
  3. Bibeltexten säger att profeten kommer att vara lik Mose. På grund av detta brukar många muslimer rada upp vad man uppfattar som likheter som finns mellan Muhammed och Mose (till exempel att de båda var ledare, att de gav sina anhängare lagar och att de stred). Detta i syfte att påvisa att Muhammed uppfyller kraven på att vara den profeten som är lik Mose.

Huvudskälet till att tillvägagångssättet fallerar är dock att Femte Moseboken faktiskt förklarar vad som menas med att vara lik Mose. I Femte Moseboken 34:10–11a läser vi: ”I Israel uppstod inte mer någon profet lik Mose, någon som Herren kände ansikte mot ansikte, ingen om man tänker på alla de tecken och under som Herren hade sänt honom att göra.” Att vara lik Mose innebär alltså (1) att man talar ansikte mot ansikte med Gud och (2) att man utför mirakler. Muhammed diskvalificeras på båda punkter eftersom han aldrig såg Gud (se exempelvis sura 6:103) och eftersom han aldrig gjorde några mirakler (sura 6:57–58)[2] trots att judarna krävde det av honom för att acceptera honom som profet (sura 28:48).

Många muslimer menar att ”Hjälparen” (grekiska: parakletos) som Jesus utlovar i Johannes 14:16 är Muhammed. Detta eftersom Koranen (sura 61:6) kallar Muhammed för ”Ahmed” (”den ärofulle”) som på grekiska blir periklytos. Man menar alltså att ordet har översatts fel och egentligen refererar till Muhammed. Nedan ges fem skäl för varför denna tolkning är orimlig.

  1. Ordet periklytos förekommer inte i någon av de ca 5700 grekiska manuskript som vi har av Nya testamentet.[3] Det finns alltså ingen anledning att tro att Jesus egentligen ska ha sagt periklytos snarare än parakletos.
  2. Jesus själv identifierar Hjälparen med den helige Ande i Johannes 14:26.
  3. Jesus säger att apostlarna känner Hjälparen och att han kommer att vara i dem för evigt ( Joh 14:16–17). Givetvis visste inte apostlarna vem Muhammed var och Muhammed levde inte inuti apostlarna.
  4. Hjälparen kan inte ses med ögat utan är inuti de troende (Joh 14:16–17), ett faktum som överensstämmer med att Hjälparen är den helige Ande och inte Muhammed.
  5. Hjälparen skickas av Jesus (Joh 16:7). Om muslimer påstår att Hjälparen är Muhammed måste de också acceptera att Jesus är Gud, eftersom deras tro säger att Gud skickade Muhammed.

Omid Pasbakhsh

[1] För en genomgående föreläsning i ämnet se videon ”Finns Muhammed i Bibeln?” på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=dbOWjOWTdIY&t=425s (2017–12–02).

[2] Huruvida Muhammed utförde mirakler eller inte råder det oenighet om eftersom Koranen tycks förneka detta medan det finns hadither där Muhammed utför mirakler.

[3] N. L. Geisler och W.E. Nix, General Introduction to the Bible, Moody Press (1968), s. 387.

Filmklipp på liknande tema:

Jay Smith: Does Muhammad fulfill the Biblical tests of a prophet?