Syndafallet inom islam

Begreppet ”syndafallet” syftar på konsekvenserna av den första synden som begicks av mänskligheten, nämligen Adams och Evas överträdelse i Eden. Bland kristna finns det olika uppfattningar om vilka dessa konsekvenser är. Vissa traditioner talar om en arvsynd, medan andra tänker sig att synden kommer in i våra liv när vi blir äldre. Dock råder det enighet om att Adams synd har lett till att vi lever i en fallen värld, med en natur som är benägen att synda. Ett barn som föds in i den här världen växer inte upp i Eden med tillgång till Livets träd och Guds omedelbara närvaro. I stället växer det upp under följande bristfälliga omständigheter, vilka kan ge upphov till syndiga begär:

  1. Barnets arvsmassa innehåller information som kan leda till negativa beteenden.
  2. Föräldrarnas uppfostran kan påverka barnet negativt.
  3. Andra människors beteenden kan ha en negativ inverkan på barnet.
  4. Samhällets normer och inflytande kan vara skadliga.
  5. Mörka andliga krafter kan påverka barnet.

Sammanfattningsvis menar den kristna tron att människor växer upp med en fallen natur, påverkade av andra fallna människor i en fallen värld. Därmed är det omöjligt för oss att leva syndfria liv som fullt ut behagar Gud. Orsaken till detta tillstånd är Adams synd, som resulterade i förlusten av Eden, en plats där brustenhet och synd inte existerade.

Islam, å sin sida, förnekar officiellt konceptet om syndafallet och arvsynden. Muslimer menar att Adams synd inte påverkar oss, och att varje människa föds ren från synd, som en muslim – det vill säga, med viljan att tillbe Allah (kallat ”fitrah”, se exempelvis sura 30:30).

Den islamiska positionen är dock problematisk av framför allt två skäl:

  1. Vilka av de ovan nämnda fyra faktorerna förnekar muslimer? De första fyra faktorerna har vetenskapligt bevisats som sanna, och den femte accepteras av muslimer. Detta innebär att en muslim måste acceptera att barn föds med en brusten natur in i en brusten värld, där de påverkas negativt av andra brustna människor och andevarelser. Att säga att barn föds ”rena” eller i ett tillstånd av ”fitrah” (d.v.s. som muslimer som vill tillbe Allah) är därmed meningslöst, eftersom barnet är försvarslöst mot omgivningens negativa påverkan. Dessutom är det vetenskapligt felaktigt, eftersom barn rent biologiskt kan ärva tendenser till syndiga beteenden.
  2. Man kan även fråga sig varför vi människor befinner oss i denna syndiga värld med dess syndiga inflytande. Enligt både Koranen och haditherna är orsaken Adams synd. Islamisk teologi lär att Adam skapades i himlen (Eden var alltså inte på jorden), och att han utvisades efter att ha syndat:

Sura 2:34–38: ”När Vi sade till änglarna: ’Fall ned inför Adam!’ föll de ned, men Iblis [vägrade och] övermodig som han var, blev han en av dem som förnekar sanningen. Och Vi sade: ’Adam, bo med din hustru i denna lustgård och ät i överflöd av dess [frukter] var ni vill, men närma er inte detta träd, så att ni inte blir orättfärdiga.’ Men Satan fick dem att ge efter för frestelsen och förde dem bort från tillståndet [av lycka och oskuld] där de hade levt. Och Vi sade: ’Stig ned [till jorden], den ene fiende till den andre; och jorden skall vara er boning och er tillfälliga tillflykt under en bestämd tid.’ Då mottog Adam ord från sin Herre, och Han visade nåd mot honom – Han är Den som ständigt visar nåd, Den Barmhärtige. Vi sade: ’Stig ned från paradiset, alla [ni människor]! När vägledning kommer till er från Mig, skall de som följer Min vägledning inte behöva frukta och inte sörja.'”

Notera att Adam och Eva var i himlen, men utvisades till jorden. Enligt suran förlät Allah dem, men trots detta tog Han dem inte tillbaka till himlen. Adams och Evas fall berörs även senare i Koranen, till exempel här:

Sura 7:21–25: ”Och han svor [falskeligen] för dem: ’Jag är en av dem som vill ert bästa.’ Och med list lurade han dem. Och när de hade smakat av trädets [frukt], blev deras blygd uppenbar för dem, och de började täcka sig med löv från lustgården. Deras Herre kallade på dem: ’Har Jag inte förbjudit er detta träd och sagt er att Satan är er uppenbara fiende?’ De svarade: ’Herre! Vi har gjort oss själva orätt. Om Du inte förlåter oss och visar oss barmhärtighet, kommer vi sannerligen att vara förlorade.’ [Gud] sade: ’Stig ned [från paradiset]! Ni skall vara varandras fiender, och på jorden skall ni finna en boning och en plats att leva på en viss tid.’ [Han sade vidare:] ’Där skall ni leva och där skall ni dö, och därifrån skall ni [på Domens dag] kallas fram.'”

Notera att människor befinner sig på jorden och blir varandras fiender på grund av Adams synd.

Sura 20:115–123: ”Vi hade tidigare givit Adam ett åtagande, men han glömde [det], och Vi fann honom vara utan fast vilja. Och när Vi sade till änglarna: ’Fall ned inför Adam’, föll de ned, men Iblis [vägrade]; han ville inte. Då sade Vi: ’Adam! Denne är din och din hustrus fiende; låt honom inte fördriva er ur lustgården och bringa er i olycka. [För om du stannar här] skall du inte behöva vara hungrig eller sakna kläder, och du skall inte törsta eller plågas av hetta.’ Men Satan viskade till honom och sade: ’Adam! Vill du att jag skall visa dig odödlighetens träd och ett rike som aldrig förfaller?’ Och de åt [av frukten], och deras blygd blev uppenbar för dem, och de började täcka sig med [de första bästa] löv från lustgården. Adam hade sannerligen inte lytt sin Herres befallning och hade [i detta ögonblick] förlorat vägen. Men hans Herre utvalde honom och Han tog emot hans ånger och gav honom vägledning. Och [Gud] sade: ’Stig ned [till jorden], alla [ni människor]! Ni skall vara varandras fiender. Men när vägledning kommer till er från Mig, skall de som följer Min vägledning inte gå vilse och inte vara olyckliga.'”

Notera att anledningen till att vi människor lider och är varandras fiender är att Adam syndade och blev utvisad ur den himmelska Eden. I Sahih Bukhari 6:60:260 och 262 berättar Muhammed därtill en historia om hur Moses anklagade Adam för att vara orsaken till den misär som människor upplever i världen, då han syndade och blev utvisad från himlen (se även Sahih Muslim 001:0380).

Sammanfattningsvis kan vi dra slutsatsen att islam, trots att man officiellt förnekar konceptet av syndafallet, innehåller läror som förutsätter att människan befinner sig på denna syndiga jord, med allt dess negativa inflytande, som en följd av Adams synd.

Omid Pasbakhsh

Filmklipp på liknande tema:

Beth Peltola: How do Muslims view the concepts of sin and forgiveness?