Islam: Allah
Ordet ”Allah” består av två delar; ”al”, som är en bestämd artikel, och ”ilah”, vilket betyder ”gud”. ”Allah” betyder gud i bestämd form, det vill säga ”guden”.[1] Ordet används dock inte på denna hemsida för att referera till Gud på ett allmänt sätt, utan till att specifikt referera till den muslimska synen på Gud, som innefattar mycket mer än bara ett vagt koncept av Gud. (Arabiska kristna kan referera till Gud som ”Allah” eftersom ordet endast betyder ”Guden”, men på denna sida används alltså ordet exklusivt för den islamiska guden.)
Allah är en transcendent så kallad monad (odelbar enhet). Han är transcendent i den meningen att han är högt över sin skapelse (sura 10:3; 70:4), oberoende av allt annat i skapelsen, och genom att inget i skapelsen kan påverka honom. Skapelsen kan interagera med Allah genom bön, tillbedjan och goda handlingar, men inte på något annat sätt. Att till exempel vilja ”uppleva” Allah på ett känslomässigt plan eller att ha en ”intim personlig relation” med honom betraktas av flera muslimska grupper (däribland salafister) som hädiskt, eftersom de menar att Allah då skulle göra sig själv till en del av skapelsen (i syfte att upplevas).[2] Däremot är Allah samtidigt allestädes närvarande, han är även närmare en person än personens egen halspulsåder (sura 50:16). Allahs närvaro kan dock inte upplevas, utan muslimen ska framför allt ha kännedom om Allahs existens och vörda den.
Allah är en monad i bemärkelsen att han kännetecknas av enhet. Att Allah är en, utan delar eller pluralism eller partner, är fundamentet i islamisk monoteism och kallas för Tahweed. I denna doktrin ingår också att Allah är unik, att ingen/ingenting är lik honom (sura 42:11; 112:4). Att likna Allah vid skapelsen är därmed en synd (som kallas tamtheel), liksom att definiera Allahs attribut med hänvisning till skapelsen (en synd som kallas takyeef).[3]
Denna lära, att Allah är unik på alla sätt, har genom islams historia orsakat mycket debatt.[4] Exempelvis har vissa muslimer (Mushabbihah-gruppen) argumenterat att Allah existerar liksom människor existerar, och därmed finns det åtminstone en egenskap som inte är unik för Allah – nämligen existens. Denna invändning är dock byggd på ett missförstånd. Allah kan ha samma egenskaper som skapelsen, fast han har dem på ett unikt sätt. Exempelvis är Allahs existens unik på så sätt att allt annat är skapat och har en existens som är beroende av yttre ting, medan Allah är evig och existerar oberoende av något annat. På samma sätt beskriver Koranen Allah som någon med händer och ögon (sura 39:67; 51:47; 20:39), men detta innebär inte att han har kroppsdelar på samma sätt som människor.[5]
Tahweed
Tahweed brukar delas in i tre kategorier:
- Tahweed al-Rububiyyah (Allahs herravälde): Endast Allah har skapat, äger och kontrollerar allt som existerar (sura 37:96).
- Tahweed al-Uloohiya: Endast Allah förtjänar att tillbes.
- Tahweed al-asma was-Sifaat: Ingen/inget i skapelsen har samma attribut/egenskaper som Allah. Inom islamisk teologi har Allah 99 namn som representerar hans attribut och dessa får inte tillskrivas någon/något i skapelsen (se sura 59:22–24 för några av dessa namn). Exempelvis är ett av Allahs namn ”al-Adl” (den rättvise). Muslimer får kalla andra människor för ”rättvis”, men inte för ”den rättvise” eftersom det senare är ett av Allahs namn.
Omid Pasbakhsh
[1] Det finns andra teorier om ordets ursprung, men den nämnda är den vanligaste. Exempelvis tror vissa Ahmadiyya–muslimer att ”Allah” är Guds egennamn, se exempelvis http://www.muslim. org/islam/allah.htm (2017–03–22).
[2] Se exempelvis https://islamqa.info/en/11035 (2017–03–22)
[3] En bok som tydliggör Tahweed och de islamiska begrepp som används i denna bok och som finns tillgänglig online är The explanation of the fundamentals of islamic belief av Sheik Muhammed ibn Salih Al–Uthaymeen (2007).
[4] Läs exempelvis http://as–salaf.com/article.php?aid=111&lang=en (2017–03–22) för en historisk översikt kring diskussionerna kring hur Allahs attribut ska förstås.
[5] Se exempelvis https://islamqa.info/en/166843 (2017–03–22).