Kristendom: Fader, Son och Ande – del II
Kristna är monoteister och tror endast på en Gud. Dock ser de inte den ende Guden som en enda person, utan som tre personer i en pluralitet. Dessa tre personer – Fadern, Sonen och den helige Ande – är en och samma Gud, och detta baseras på följande bibliska grunder:
- De har ontologisk enhet. De tre personerna delar en och samma natur som inte kan separeras. Detta innebär att Fadern, Sonen och den helige Ande är helt förenade i ett.
- Jesus sa att Han är i Fadern och Fadern är i Honom (Joh 14:10–11).
- Jesus sa också att när den helige Ande bor i någon, är både Han och Fadern där (Joh 14:16–17, 23).
- Den helige Ande är Jesu ande (Rom 8:9; Fil 1:19) och Han är Faderns ande (Matt 10:20; Rom 8:14–15).
- De har gemensam vilja, syfte och plan. Gudomens tre personer har alltid samma ambitioner (notera dock att Jesu mänskliga kropp har mänskliga behov och begär som under Jesu tid på jorden behövde underordnas Guds vilja).
- Jesus sa att Han är ett med Fadern när Han diskuterade Guds plan att frälsa sitt folk (Joh 10:30).
- Den helige Ande ger de troende det Han själv får av Kristus (Joh 16:13–15).
- Att se Jesus och Hans verk är att se Fadern och Hans verk (Joh 5:17 och 14:7–11).
- De har perfekt enhet i sina handlingar. De tre personerna i Gudomen handlar aldrig ensamma, utan allt de gör utförs gemensamt i fullständig enighet.
- I Johannes 5:19–23 säger Jesus: ”Jag säger er sanningen: Sonen kan inte göra något av sig själv, utan bara det han ser Fadern göra. Vad Fadern gör, det gör också Sonen. Fadern älskar Sonen och visar honom allt som han själv gör, och han skall visa honom ännu större gärningar, så att ni kommer att häpna. Ty liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger också Sonen liv åt vilka han vill. Inte heller dömer Fadern någon, utan hela domen har han överlåtit åt Sonen, för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern som har sänt honom.”
Notera att ”vad Fadern gör, det gör också Sonen” och att ”Sonen kan inte göra något av sig själv”. Jesus verkar alltså aldrig ensamt och inte heller gör Fadern det, utan de gör allting tillsammans. Exempelvis, när Fadern uppväcker de döda så uppväcker Sonen de döda. Därför säger Jesus att man inte kan ära Fadern utan Sonen och vice versa. Det Jesus menar är att ingen kan ära Sonen för exempelvis frälsningen utan att också ära Fadern för frälsningen eftersom frälsningen (liksom alla andra av Guds verk) utförs av alla Gudomens tre personer.
- Fadern, Sonen och Anden bör ges samma ära och tillbedjan.
- Tidigare såg vi hur Jesus menar att Han bör äras med samma ära som Fadern äras med (Joh 5:23).
- Jesus har i all evighet haft samma ära som Fadern (Joh 17:5; Fil 2:6).
- Vid himmelens tron finner vi att Fadern, Sonen och Anden blir prisade på samma sätt (Upp 4 och 5).
Kristna tror att Fadern, Sonen och Anden är en och samma Gud eftersom de är förenade och agerar tillsammans i perfekt enhet. Samtidigt är de tre distinkta personer som uttrycker samma gudomliga väsen på tre olika sätt, i enlighet med deras respektive roller. Det vill säga att de uttrycker samma Gudomliga väsen på tre olika sätt i förenlighet med rollen de har. Fadern uttrycker det gudomliga väsendet som Fader, Sonen har samma väsen men uttrycker den i egenskap av Son och Anden som Ande. Därmed har de olika roller i relation till skapelsen. Exempelvis var det inte Sonen som sände Fadern, utan Fadern som sände Sonen och det var inte Fadern som dog på korset, utan Sonen som dog.
Omid Pasbakhsh